top of page

Nieuwsbericht ››

Mobiele vrachtwagensluis: stap in de goede richting, maar nog werk aan de winkel

20-12-2018

Eén van de belangrijkste aandachtspunten in de voorbije verkiezingscampagne was het doorgaand, zwaar vrachtverkeer in het centrum van Kruishoutem. De verbindingsweg tussen de E17 en Oudenaarde is namelijk een van de drukste wegen in Kruisem. Open Vld Kruisem wou via concrete, maar doeltreffende maatregelen dit zwaar verkeer tegengaan. Het plaatsen van een elektronische vrachtwagensluis was één van de mogelijkheden.

Met de aankondiging van het gemeentebestuur dat binnen de politiezone Vlaamse Ardennen een mobiele vrachtwagensluis wordt ‘aangekocht’, lijkt dit probleem eindelijk te worden aangepakt. Maar er is nog werk aan de winkel… Wie regelmatig in het centrum van Kruishoutem passeert, kan er niet naast kijken. Met regelmaat van de klok denderen zware vrachtwagens door het centrum. Behalve tijdens de spitsuren, want dan staat alles stil. Voetgangers moeten opletten dat ze niet te dicht bij de weg lopen, fietsers moeten rekening houden met de dode hoek, de terrassen van de weinige horecazaken lopen leeg... Na een luchtkwaliteitsmeting door Curieuze Neuzen bleek de luchtkwaliteit in de Churchillstraat slechter te zijn dan in het stadscentrum van Gent. Voor heel wat buurtbewoners en handelaars was het probleem al lang gekend. Maar het waren vooral de resultaten van de luchtkwaliteitsmeting die de andere politieke partijen wakker schudden.

Open Vld legt nochtans al jaren de vinger op de wonde. Bij de verkiezingen in 2012 pleitte Filip Geysens ervoor om het doorgangsverbod van vrachtwagens van meer dan 5,5 ton beter te controleren door middel van trajectcontrole en camera’s met nummerplaatherkenning. De korpschef van de politiezone Vlaamse Ardennen gaf toen te kennen dat de zone ‘plaatselijk verkeer’ zodanig groot is (van Oudenaarde tot aan het op- en afrittencomplex E17) dat het doorgangsverbod bijna niet te handhaven valt. Bovendien was de signalisatie ook niet in orde. Het gemeentebestuur was volgens de korpschef op de hoogte van deze situatie.

In het voorjaar van 2016 hielden de bestuursleden van Open Vld een telling waaruit bleek dat er door het invoeren van de kilometerheffing op o.a. de N60 en de E17 een toename was van het vrachtverkeer in het centrum van Kruishoutem: gemiddeld passeert daar één vrachtwagen per minuut. De toename van de verkeersdruk waar het centrum van Kruishoutem dagelijks mee te kampen heeft, zet de leefbaarheid in het centrum onder druk en maakt wonen en winkelen niet aantrekkelijk. Het was voor Open Vld dan ook een logische zaak om dit probleem hoog op de politieke agenda te plaatsen. Zo drongen we aan op het plaatsen van een elektronische vrachtwagensluis en het gebruik van ANPR-camera’s om nummerplaten te herkennen.

In oktober van dit jaar vroeg Open Vld aan het gemeentebestuur om ons de resultaten te bezorgen van het aantal politiecontroles op doorgaand vrachtverkeer voor de periode 2017 en 2018. Het gemeentebestuur liet ons weten niet over de gevraagde cijfers te beschikken. Zes jaar lang heeft de CD&V-meerderheid voor een complete stilstand gezorgd. Niettemin zijn we verheugd dat na al die jaren met een mobiele vrachtwagensluis eindelijk beweging komt in dit dossier, maar dit alleen zal het probleem helaas niet oplossen.

Want:

  • De vrachtwagensluis wordt niet aangekocht, maar gehuurd.

  • De vrachtwagensluis wordt prioritair ingezet in Kluisbergen (N36) en Oudenaarde (Nestor de Tièrestraat). Het project kan pas naar Kruishoutem worden uitgebreid eenmaal de zone is afgebakend en reglementair is vastgelegd.

  • Het heeft weinig zin om enkel verbodsborden te plaatsen op de weg van Oudenaarde naar de E17 en de andere invalswegen en kruispunten ongemoeid te laten.

  • Net zoals bij mobiele flitscontroles valt ook te vrezen dat de ‘pakkans’ eerder klein zal zijn en de inzet van de mobiele vrachtwagensluis dus slechts een tijdelijk effect zal hebben.

 

Tot slot zou men bij de heraanleg van het centrum (markt en omgeving) meer aandacht moeten hebben om ook structureel een aantal grondige ingrepen te doen. Op die manier kan het zwaar vrachtvervoer worden ontraden om door het centrum van Kruishoutem te rijden.

Please reload

bottom of page